luni, 21 noiembrie 2016

Despre crestinism si mesajul universal a lui Iisus-George Văsii

,,De fapt tot ceea ce numim noi astazi crestinism, ne gandim la instituirea bisericii ca institutie, avand o ideologie care aparent se bazeaza pe invatatura lui Hristos. In realitate singurul lucru pe care Hristos a vrut sa se faca dupa plecarea Lui, este Cina cea de Taina, adica strangerea la un loc a celor ce se considerau urmasii lui si a ucenicilor lui, reeditarea adica a acelei impartasiri simbolice cu paine si vin respectiv trupul si sangele(trupul fiind “faptele” iar sangele “invatatura” sa, ideologia christianica, conceptia despre om, lume si Dumnezeu). Noianul de slujbe, posturi si rugaciuni dogmatice, soteriologia si liturghia toate acestea sunt creatia celor din secolul IV si a celor de dupa secolul IV adica, creatia parintilor bisericii de rasarit. Dogmele si ele nu au fost turnate in tipare rigide de catre Hristos ci de oamenii bisericii, la multe secole dupa Hristos. Slujbele prelungi cu lumanari si cadelnite, multitudinea de cuvinte in rugaciuni pe care le prezinta si astazi religia sunt pe drept cuvant in contradictie cu un indemn de-al lui Hristos care spune: “Iara voi cand va rugati nu spuneti multe cuvinte ca fariseii, care cred ca in multimea vorbelor esti bine placut lui Dumnezeu, ci rugaciunea voastra sa fie asa:
<--more-->
Tatal nostru carele esti in ceruri...”etc. De asemenea in alt loc spune: “Nu cel ce zice Doamne, Doamne, va intra in Imparatia lui Dumnezeu ci acela ce face voia lui Dumnezeu si implineste invatatura despre fapte”. Intr-adevar religia crestina a impus oamenilor participarea la o serie de ritualuri astfel incat “crestini” se numesc numai cei ce merg la biserica si iau parte la ritualurile ei, ca si cum ceilalti care nu participa la ritualuri, nu ar avea nimic comun cu Hristos! Hristos in fond nu a conditionat intrarea in Imparatia Luminii cu necesitatea participari la un “cult” anume; dimpotriva Hristos prin acele cuvinte ca “numai cei ce fac voia lui Dumnezeu vor mosteni Imparatia cerurilor” adica cei blanzi, cei curati cu inima, cei ce fac pace, cei ce sunt insetati de adevar si dreptate. Prin aceasta Hristos a legiferat universalitatea invataturii Sale valabila pentru toate popoarele. In felul acesta nu are importanta faptul ca esti budist, confucianist sau mahomedan, important este daca faci faptele iubirii aproapelui. Aceasta este ideea pur christianica si de aceea i-am dat dreptate lui Ianos. Hristos nu a poruncit sa se faca slujbe ore in sir, nu a poruncit sa se faca posturi, nici sa se cante imnuri si osanale, nici sa se faca metanii si nici sa se aduca colivi si colaci. Toate acestea sunt obiceiuri preluate sau aparute de-alungul secolelor care a satisfacut ideea de “mister” ridicata la rang de dogma in religia crestina. In felul acesta drept vorbind setea de cult, de ritual al oamenilor este izvorata mai curand din neintelegerea caracterului universal al invataturii lui Hristos. Este adevarat ca Hristos nu da suficiente lamuriri asupra multor notiuni care aparent sunt elementare, dar nu este nici mai putin adevarat ca Hristos a spus ca ar avea multe de explicat dar ca oamenii la ora aceea nu puteau intelege, nu aveau suficiente notiuni ca sa poata inainta in cunoastere. “Acum v-am vorbit in pilde si parabole dar, va veni vremea cand va voi vorbi deschis despre Tatal”, “Inca multe am sa va spun dar acum nu puteti intelege” sau “Iata v-am vorbit despre cele pamantesti si nu ati inteles; cum veti putea oare sa intelegeti cele ceresti!”

Sursa:Din scrierile lui George Văsii,text luat de facebook.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu